Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
en:patterns:competition_for_limited_resources [2015/12/18 06:50]
127.0.0.1 external edit
en:patterns:competition_for_limited_resources [2021/05/30 11:44] (current)
Line 1: Line 1:
-====== ​Ανταγωνισμός για περιορισμένους πόρους ​====== +====== ​Competition for limited resources ​====== 
-Οι παίχτες ανταγωνίζονται για πόρους που εξαντλούνται+Players compete for resources.
  
-Δημιουργία πίεσης μέσω του περιορισμού κάποιων πόρων. Το μοτίβο των περιορισμένων πόντων εστιάζει τον ​[[en:​patterns:​competition|ανταγωνισμό]] των παιχτών και προκαλεί την ανάδυση ​[[en:​patterns:​strategy|στρατηγικών συμπεριφορών]]. Σε ομαδικά παιχνίδια μπορεί να οδηγήσει σε μοτίβα ​[[en:​patterns:​obstruction|φυσικής obstructionς]],​ αν οι πόροι είναι διασπαρμένοι στο [[en:​patterns:​χωρική δομή|φυσικό χώρο]]+Instead of direct ​[[en:​patterns:​competition|competition]] as for example in a race, **competition for limited resources** creates pressure over a sparse resource. **Competition for limited resources** lets [[en:​patterns:​strategy|strategic behaviours]] emergeFor example, if the resources are spread in a area, players might try to prevent their opponents from accessing a resource by physically ​[[en:​patterns:​obstruction|obstructing]] them.
  
-Οι πόροι μπορεί να είναι πόντοι σε ένα σύστημα ​[[en:​patterns:​score|score]] ή κάποιας μορφής ​[[en:​patterns:​ψηφιακό_αντικείμενο|digital objects]]. ​Μπορεί να συνδυαστεί με μοτίβα ​[[en:​patterns:​economic_transactions|οικονομικής φύσης]], όπως ανταλλαγές ή εμπόριο. +Examples of limited resources are the available points in a system of [[en:​patterns:​score|scoring]] or some [[en:​patterns:​digital_object|digital objects]] ​for which the players need to [[en:​patterns:​exploring|explore]] the space and [[en:​patterns:​collecting|collect]] them. 
-Οι περιορισμένοι πόροι μπορούν να συνδυαστούν με μοτίβα όπως η [[en:​patterns:​stealing|stealing]], το [[en:​patterns:​sabotage|sabotage]]+ 
 +**Competition for limited resources** can be combined with [[en:​patterns:​economic_transactions|economic transactions]], e.g. trade or exchanges, or [[en:​patterns:​stealing|stealing]] ​or [[en:​patterns:​sabotage|sabotage]] ​patterns. 
 + 
 +Exhaustion of the resources might also act as an [[en:​patterns:​ending_condition|ending condition]]. 
 +---- 
 +===Example=== 
 +[[en:​games:​museumscrabble|MuseumScrable]] and its derivatives has players compete of a rather abstract resource, associations between [[en:​patterns:​real_world_object|real-world objects]] and [[en:​patterns:​digital_object|digital objects]]. 
 + 
 +The same concept is employed in the game [[en:​tangling|Tangling]],​ where players have to [[en:​patterns:​collecting|collect]] and attach [[en:​patterns:​digital_object|virtual tags]] to real museum exhibits. 
 + 
 +---- 
 +=== Related patterns === 
 +[[en:​patterns:​collecting|collecting]]  
 + 
 +[[en:​patterns:​competition|competition]] 
 + 
 +[[en:​patterns:​digital_object|digital object]] 
 +  
 +[[en:​patterns:​ending_condition|ending condition]] 
 + 
 +----
 === Related heuristics === === Related heuristics ===
 [[en:​heuristics:​heuristics#​2.9]] [[en:​heuristics:​heuristics#​2.9]]
 +
 [[en:​heuristics:​heuristics#​3.7]] [[en:​heuristics:​heuristics#​3.7]]
 +
 [[en:​heuristics:​heuristics#​5.3]] [[en:​heuristics:​heuristics#​5.3]]
  
 {{tag>​interaction_between_players}} {{tag>​interaction_between_players}}
 +{{tag>​multiplayer}}
 +
 +----
 +===Backlinks===
 +{{backlinks>​.}}