Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
en:patterns:player_differentiation [2016/01/05 10:42] chris |
en:patterns:player_differentiation [2021/05/30 11:44] (current) |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ====== Ρόλοι, διαφοροποίηση παιχτών ====== | + | ====== Player differentiation, player roles ====== |
- | Οι παίχτες διαφοροποιούνται μεταξύ τους με διάφορους τρόπους. | + | This pattern lets players be differentiated from each other. |
- | Οι παίχτες μπορούν να διαφοροποιούνται | + | Players can be differentiated in various ways: |
- | * με **συμμετρικό** τρόπο, όπου κανένας ρόλος ή τύπος παίχτη δεν έχει πλεονέκτημα | + | * **symmetrically**, or zero-sum, where players have abilities and roles that are complimentary to each other. A widely used pattern is rock-paper-scissors. An escalation of the rock-paper-scissors pattern might ask players to [[en:patterns:team_forming|combine]] their abilities in order to overcome a {{tagpage>challenge}} or solve a [[en:patterns:puzzle|puzzle]]. |
- | * έχουν τις ίδιες ικανότητες και ρόλους | + | * **non symmetrically**, where some of the players or participants have a special role, e.g. games with a [[en:patterns:moderator|moderator]] or games where there is a leader in the [[en:patterns:team_forming|teams]]. |
- | * έχουν ικανότητες και ρόλους που είναι συμπληρωματικοί, με κάποιο σύστημα τύπου πέτρα-ψαλίδι-χαρτί | + | |
- | * με **μη συμμετρικό** τρόπο, όπου κάποιοι παίχτες έχουν ιδιαίτερο ρόλο, π.χ. παιχνίδια με [[en:patterns:moderator|συντονιστή]] ή παιχνίδια όπου στις [[en:patterns:team_forming|ομάδες]] υπάρχει αρχηγός. | + | Another **differentiation** might be on the basis of the [[en:patterns:information_awareness|information awareness]] pattern. For example, players who have access to special information may use that against opponents who may have an advantage in numbers. |
- | * μπορεί το παιχνίδι να βασίζεται σε ένα σχήμα [[en:patterns:information_awareness|επίγνωσης πληροφορίας]], όπου οι παίχτες με τη διαθέσιμη πληροφορία να μπορούν να [[en:patterns:bluff|μπλοφάρουν]], ενώ οι αντίπαλοι να έχουν κάποιο άλλο πλεονέκτημα (π.χ. να είναι περισσότεροι). | + | |
- | Τρόποι διαφοροποίησης μπορεί να είναι: | + | The possible actions of the players in the game and their respective [[en:patterns:motivation|motivations]], either in the [[en:patterns:interaction_with_the_physical_world|physical]] or the [[en:patterns:interaction_with_the_digital_world|digital]] world are a way of expressing **player differentiation**. |
- | * τα [[en:patterns:tool|εργαλεία]] και [[en:patterns:equipment|μέσα]] που έχουν στη διάθεσή τους οι παίχτες. | + | Ways of providing **differentiation** are: |
- | * οι [[en:patterns:primitive actions|δυνατές πράξεις]] που μπορούν να κάνουν, είτε στο [[en:patterns:interaction_with_the_physical_world|φυσικό]] είτε στον [[en:patterns:interaction_with_the_digital_world|ψηφιακό]] κόσμο. | + | * [[en:patterns:tool|Game tools]], e.g. a player might have a specialized radar or a scanner to find out the positions of opponents. |
- | * οι [[en:patterns:player_goals|στόχοι]] και τα [[en:patterns:motivation|κίνητρά]] τους | + | * [[en:patterns:equipment|Equipment]], e.g. some members of a [[en:patterns:team_forming|team]] might have a tablet while others may take the role of a scout or messenger. |
- | * οι συνθήκες έναρξης | + | * Players might be provided with different |
- | * οι [[en:patterns:information_awareness|διαθέσιμες πληροφορίες]] | + | * [[en:patterns:player_goals|goals]], or |
- | Οι διαφοροποιήσεις αυτές μπορεί να δικαιολογούνται με την ύπαρξη κάποιου ρόλου. | + | * starting conditions, or |
+ | * [[en:patterns:information_awareness|information]] | ||
- | Η διαφοροποίηση προκαλεί την ανάδυση ενός [[en:patterns:narrative|αφηγηματικού]] υπόβαθρου, όσο ισχνό και να είναι που να εξηγεί τις διαφορές ή τους ρόλους. | + | **Player differentiation** might be supported by or lead to the emergence of a [[en:patterns:narrative|narrative]] background. |
---- | ---- | ||
=== Related patterns === | === Related patterns === | ||
+ | [[en:patterns:tool|Game tools]] | ||
+ | |||
+ | [[en:patterns:narrative|narrative]] | ||
+ | |||
+ | [[en:patterns:team_forming|team forming]] | ||
---- | ---- |